Küresel ve Bölgesel Araştırmalar UAM

Workshop on Islamic Religious Education in Germany



Almanya’da İslam Din Eğitimi
 
Bütün Avrupa’da olduğu gibi Almanya’da da Müslüman nüfusu giderek artmaktadır. Günümüzde Almanya’da Hristiyanlıktan sonra ikinci büyük din olarak İslam dininin geldiği görülmektedir. 2015 yılı verilerine göre Almanya’daki Müslümanların sayısı 4,5 Milyonu aşmıştır. Bu rakam 2020 yılı için 4,7 Milyon olarak tahmin edilmektedir. Müslüman nüfusun Alman topraklarında yoğunlaşması ve kalıcı hale gelmesiyle birlikte Müslüman Diasporasının sorunları da ortaya çıkmıştır. Son zamanlarda bu sorunlar içerisinde Müslümanların din eğitimi konusu ciddi bir şekilde akademisyenler ve konu ile ilgilenenler arasında yoğun bir şekilde tartışılmaktadır. Bütün dini gruplarında olduğu gibi Müslümanlar da kendi dini kimliklerini korumak ve gelecek nesillere aktarmak istemektedirler. Bununla birlikte Müslüman aileler, çocuklarına uygun İslam eğitimini sağlamayı arzu ederler. Bazı ülkelerde Müslüman nüfus için resmi okullarda seçmeli İslam din dersleri verilmekle beraber bu dersler arzulanan seviyenin çok uzağında kalmaktadır. Bu sebeple Müslümanlar bir araya geldikleri mekanlarda (merkez, cami, okul, cemaat vb.) İslam din eğitimi vermeye çalışmaktadırlar. Bu durum Müslüman nüfusunun artması ile beraber; kurumsallaşma, hukuki altyapı, verilen din eğitiminin muhtevası, eğitimin dili, eğitmenin bizatihi kendisinin yeterliliği ve eğitmenlerin yetiştirilmesi gibi konular Müslüman diasporası için ayrıca tartışmalı hale gelmiştir. Bu Sebeple Küresel ve Bölgesel Çalışmalar Merkezi olarak Almanya’da din eğitimi konusunu tartışmaya açarak alanında uzman kişileri çalıştayımıza davet ediyoruz.

Çalıştayda tartışılacak konu başlıkları arasında
*İslam din eğitimi sorunu ne zaman başlamıştır?
*Almanya’da İslam din eğitiminin anayasal zemini ve güncel uygulamaların hukuksal boyutu nedir?
*İslam din eğitimi heterojen (çok çeşitli midir) midir?
*Müfredatın niteliği nasıl olmalı? Neleri içermeleri?
*Ortak bir resmi muhatabın eksikliği Alman hükümeti için engel midir?
*İslam din dersi Müslüman öğrencilerin entegrasyonuna ne ölçüde katkı sağlamaktadır?
*Müslüman velilerin İslam din dersinden beklentileri nelerdir? Beklentiler ne ölçüde    karşılanmaktadır?
*Din derslerinin içeriği hangi ihtiyaçları karşılamaktadır?
*İslam din derslerinin hedefleri nelerdir?
*Eğiticilerin seçimi ve yeterliliği nasıl kararlaştırılmaktadır?
*Eğiticiler nerede ve ne şartlarda yetiştirilmektedir?
*İslami cemaatlerin okullardaki din eğitimine katkısı var mıdır?
*Cami ve özel kuruluşlar (dernek ve cemaatler) aracılığıyla verilen İslam din eğitimi nasıl yürütülmektedir?
*Müslüman Diasporanın köken bakımından geldikleri ülkeler din eğitimi konusunda ne tür imkanlar sunmaktadır?
*Din eğitimi konusunda devlet okulları ve özel okullar arasında fark var mıdır? Var ise nelerdir?
*İslam din derslerinin geleceği ne durumdadır?
 
 
Uluslararası Çalıştayın 2021 Haziran ayında Konya’da yüz yüze gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Pandemi şartlarının buna uygun olmaması durumunda Çalıştay online platform üzerinden uzaktan katılımla gerçekleştirilecektir.
 
 
Önemli Tarihler:
Özet Gönderim Son Tarih: 31.01.2021
Kabul İlanı: 28.02.2021
Çalıştay Taslağının Teslimi: 15.05.2021
 
Çalıştay Tarihi: 24-25 Haziran 2021
 
Detaylı bilgi için;
NEÜ Küresel ve Bölgesel Çalışmalar Merkezi
erbakan.edu.tr/tiga