III. AKADEMİK ATÇILIK ÇALIŞTAYINA KATILIM
Necmettin Erbakan Üniversitesi Konya Ereğli Kemal Akman Meslek Yüksekokulu Atçılık ve Antrenörlüğü Programı öğretim elemanlarından Bitkisel ve Hayvansal Üretim Böl. Bşk. Dr. Öğr. Üyesi Zahit Kutalmış KAYA ve MYO Müd. Yrd. Öğr. Gör. Mehmet Hanifi YALÇIN, Bursa Uludağ Üniversitesi ve Türkiye Binicilik Federasyonu iş birliğiyle düzenlenen III. Akademik Atçılık Çalıştayına katılım sağlamıştır.
Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) Mennan Pasinli Atçılık Meslek Yüksekokulu’nun ev sahipliğinde düzenlenen III. Akademik Atçılık Çalıştayı, 10-11 Mayıs 2025 tarihlerinde Prof. Dr. Fuat Sezgin Kütüphanesi Konferans Salonu'nda yoğun katılım ve verimli tartışmalar eşliğinde gerçekleştirilmiştir. Türkiye’deki Atçılık ve At Antrenörlüğü Programı bulunan 12 üniversiteden akademisyenler, Nevşehir Jandarma At ve Köpek Eğitim Merkezi Komutanlığı (JAKEM) ile Türkiye Binicilik Federasyonu (TBF) katılımlarıyla atçılık eğitimi ve binicilik faaliyetlerinde farklı konu başlıkları akademik çerçevede ele alınmıştır.
Açılış Töreni ve Protokol Konuşmaları
Çalıştay, 10 Mayıs Cumartesi günü saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başlamıştır. Açılış konuşmalarını BUÜ Mennan Pasinli Atçılık MYO Müdürü Prof. Dr. Gülşen GONCAGÜL, BUÜ MEYOK Koordinatörü Prof. Dr. Çağatan TAŞKIN ve Türkiye Binicilik Federasyonu Başkanı Hasan Engin TUNCER gerçekleştirmiştir.
Prof. Dr. Gülşen GONCAGÜL konuşmasında, çalıştayın temel gündem maddesinin "Atçılık Akademi Çekirdek Eğitim Programı (AAÇEP)" olduğunu vurgulanmıştır. Akademik öğrenim standartlarının yükseltilmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasının hedeflendiğini belirtmiştir. Prof. Dr. Çağatan AŞKIN sektörde akademik eğitimin önemine dikkat çekerek, destek veren tüm paydaşlara teşekkür etmiştir.
Türkiye Binicilik Federasyonu Başkanı Hasan Engin TUNCER ise konuşmasında binicilik kulüplerinde karşılaşılan at ve müsabaka sorunlarından, pony sponsorluğu projelerinden ve sektörün gönüllülük esasına dayalı gelişiminden söz etti. Ayrıca sektördeki akademik çalışmaları önemsediğini belirtmiştir.
Oturumlar ve Tartışmalar
1. Oturum – Atçılık Akademi Çekirdek Eğitim Programı (AAÇEP) Değerlendirmesi ve Sonuç Raporunun Sunulması
Moderatörlüğünü Prof. Dr. Çağla PARKAN YARAMIŞ’ın yaptığı ilk oturumda, Prof. Dr. Gülşen Goncagül, AAÇEP’in oluşturulma sürecini ve hedeflerini anlatmıştır. Goncagül, bu programın Gençlik ve Spor Bakanlığı ile Türkiye Binicilik Federasyonu’nun ortak çalışmasıyla oluşturulduğunu ve 2025 yılı itibariyle Üniversitelerarası Kurul (ÜAK) onayına sunulmaya hazır olduğunu açıklamıştır.
Sunumda, atçılık eğitimi veren üniversiteler arasında müfredat bütünlüğü sağlanmasının, eğitici standartlarının belirlenmesinin ve sektörel beklentilere uygun bir içerik oluşturulmasının önemine dikkat çekilmiştir. 12 üniversitenin sürece destek verdiği belirtilerek, katkı sunan tüm kurumlara teşekkür edilmiştir. AAÇEP çerçevesinde mezuniyet öncesi uygulanacak ulusal standartlar okunarak incelenmiş olup katılımcıların soruları yanıtlanmıştır.
2. Oturum – İş Sağlığı ve Güvenliği
Öğleden sonra gerçekleşen oturumda, atçılık tesislerinde iş sağlığı ve güvenliği konusu ele alınmıştır. Moderatörlüğünü Doç. Dr. Abdurrahman KÖSEMAN'ın yaptığı oturumda, atlarla doğrudan temas halinde çalışan personelin karşılaştığı fiziksel ve çevresel riskler, yasal mevzuat, güvenlik ekipmanlarının standartları, ilk yardım süreçleri ve saha eğitiminin önemi gibi konular detaylı bir şekilde tartışılmıştır.
Katılımcılar, atçılık sektörüne özel iş sağlığı ve güvenliği müfredatının oluşturulması gerektiği yönünde görüş birliğine varmıştır. Ayrıca öğrencilerin bu konuda mezuniyet öncesinde bilgilendirilmesi, uygulamalı eğitimlerin artırılması ve tüm kurumlarda ortak denetim protokollerinin oluşturulması gerektiği vurgulanmıştır. İlgili oturumda Öğr. Gör. Murat TEMEL, Öğr. Gör. Büşra KIRLANGIÇ ve Öğr. Gör. Sevil ÇIRAKOĞLU KELLECİ iş sağlığı ve güvenliği konusundaki detaylı sunumlarıyla katılımcıları bilgilendirmişlerdir.
Jandarma Genel Komutanlığı Nevşehir Jandarma At ve Köpek Eğitim Merkezi Komutanlığı adına, J.Alb. Hüseyin FIRAT; At Eğitim Merkezi bünyesinde gerçekleşen atçılık ve binicilik faaliyetleri hakkında katılımcıları detaylı bir sunumla bilgilendirmiştir.
3. Oturum – TBF & Akademi: Saha ve Eğitim İşbirlikleri
Çalıştayın akşam oturumunda, TBF tarafından yürütülen TBF -Akademi Saha ve Eğitim İşbirlikleri çalışmaları ele alınmıştır. Moderatörlüğünü TBF Genel Sekreteri Önder KARAEŞ'in gerçekleştirdiği oturumda federasyon ile üniversiteler arasında yürütülen ortak eğitim programları, saha uygulamaları, antrenörlük ve lisanslama süreçleri ile öğrenci staj uygulamaları hakkında bilgiler paylaşılmıştır. Öğr. Gör. Kemal YILMAZ, Öğr. Gör. Fevzi YILDIRIM ve Öğr. Gör. Özkan YEŞİLÇAY'ın panelist olarak katıldığı oturum katılımcıların soru ve katkılarıyla sona ermiştir.
4. Oturum – TBF & Akademi: Lisans ve Belgelendirme Sistemleri
11 Mayıs Pazar günü gerçekleşen oturumda, TBF tarafından yürütülen TBF -Akademi Saha ve Eğitim İşbirlikleri çalışmalarının projelendirme süreçleri ele alınmıştır. Moderatörlüğünü TBF Genel Sekreteri Önder KARAEŞ'in gerçekleştirdiği oturumda federasyon ile üniversiteler arasında yürütülebilecek olası projeler ve destek programları ele alınmıştır. Arş. Gör. Erva ESER “AB projeleri ve ulusal destekleme programları” hakkında gerçekleştirdiği detaylı sunumda katılımcıların sorularını yanıtlarken Dr. Öğr. Üyesi Merve BİŞKİN TÜRKMEN, “COST Aksiyonları” hakkında sunumunu gerçekleştirmiştir. Doç. Dr. Derviş ÖZTÜRK öğrencilerin sektörde istihdam edilmesi, işyeri eğitimi ve staj konularında açıklamalarda bulunmuştur. Öğr. Gör. Soner DEMİR sektördeki nalbant ihtiyacı ve nalbantlık eğitimi hakkında bilgiler vererek, oturum katılımcıların soru ve katkılarıyla sona ermiştir.
11 Mayıs Pazar günü son oturumunda ''Sahada Nitelikli İşgücünün Yaratılmasına Yönelik Öneriler" başlığında moderatör Prof. Dr. Hakan ŞENTÜRK katılımcıların öneri ve projelerini değerlendirerek, oturumu yönetmiştir. Yeterlilik ölçütleri, federasyon denetimleri ve uluslararası belgelendirme sistemleriyle uyum gibi konularda paylaşımlarda bulunulmuştur. Sektörün ihtiyaçlarına daha hızlı yanıt verebilecek modüler programların geliştirilmesi için çözüm önerileri sunulmuştur.
Alınan kararlar eşliğinde genel değerlendirme yapılarak önümüzdeki süreçte de çalıştay buluşmalarının devamının getirilmesi ve alınan kararların hayırlara vesile olması temennisi ile oturumlar sonlandırılmıştır. Gerçekleştirilen oturumlar sonunda alınan kararlar raporlandırılmıştır. Türkiye’de atçılığın gelişmesi adına atılan akademik adımların ne denli önemli olduğunun gözler önüne serildiği, çalıştayda katılımcıların önerileri doğrultusunda hazırlanan sonuç bildirgesi, ilerleyen dönemde atçılık eğitimi politikalarının belirlenmesinde yol gösterici bir belge olma niteliği taşıyor olması vurgulanmıştır.