Press and Public Relations Counsel
20.05.2024

Edirne Muradiye Camisi'nin Çinileri ve Kalem İşleri İlk Günkü Orijinalliğini Muhafaza Ediyor


Üniversitemiz Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi Geleneksel Türk Sanatları Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Fuat Baysal, 2. Murat’ın yaptırdığı Edirne Muradiye Camisi'nin kaliteli çinileri ile ilginç kalem işi süslemelerinin ilk günkü orijinalliğini koruduğunu ifade etti.

Prof. Dr. Baysal, Trakya Üniversitesinin ev sahipliğini yaptığı, bu yıl dördüncüsü düzenlenen Edirne Araştırmaları Sempozyumu'nda "Edirne Muradiye Camisi ve Tezyinat Üslubu" konulu sunumu gerçekleştirdi.



Caminin çini ve kalem işleriyle ön plana çıktığını, farklı tekniklerle yapılan göz alıcı süslemelerinin bulunduğunu aktaran Prof. Dr. Ali Fuat Baysal, Muradiye Camisi'nin Osmanlı erken dönem mimarisinin en güzel örneklerinden biri olduğunu kaydederek caminin yapıldığı döneme ait orijinal motiflerinin günümüze ulaştığının altını çizdi.



Muradiye Camisi'nin iç ve dış yapısıyla ihtişamını koruduğunu vurgulayan Baysal, “Caminin kaliteli çinileri ve ilginç kalem işi nakışlarıyla dikkati çeken yapısı var. Caminin çini mihrabı Bursa Yeşil Cami'den sonra Osmanlı süsleme sanatındaki en müzeyyen ve en büyük ikinci çinili mihraptır. Renkli sır tekniğiyle yapılmış olan levha çiniler ve rölyefli çinilerin kompozisyonu oluşturan motifleri, dönemin kalem işinde kullanılan motifleriyle benzerlik gösterir. Yapının en önemli özelliği 15. yüzyıla ait özgün kalem işi örneklerine sahip olmasıdır. Zaman içerisinde yapılan onarım yenilemelerle sıva altında kaybolan devrine ait orijinal kalem işi örnekleri, ilk defa 1930 yılında Hakkı Ayverdi tarafından eyvan kemerinde bulunmuş diğer nakışlar da bu örneğin yardımıyla 1953-1960 yılları arasında yapılan onarımların ardından ortaya çıkartılmıştır” şeklinde konuştu.