DOSD Meram’da Ailelere ‘Biz’ Olabilme Yolculuğu Anlatıldı

22.01.2024
Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi

DOSD Meram ocak ayı seminerinde Üniversitemiz Öğretim Üyesi Doç. Dr. Rukiye Konuk Er tarafından ailelere “Çocukluk Dönemi Özel Eğitimde ‘Biz’ Olabilme Yolculuğu” anlatıldı.

Meram Down Sendromlu Bireyler Yaşam Destek Merkezi DOSD Meram’da, her ay periyodik olarak gerçekleştirilen aile seminerleri çerçevesinde ocak ayının konusu “Erken Çocukluk Dönemi Özel Eğitimde ‘Biz’ Olabilme Yolculuğu” oldu. Üniversitemiz Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Rukiye Konuk Er’in konuşmacı olarak katıldığı seminer, özel bireylerin aileleri tarafından ilgiyle takip edildi.



Çevreye Bağlı Çatışmalar ve İletişim Sorunları Yaşanabilir
Erken çocukluk döneminin 0-6/8 yaş evresini kapsadığını ve bu dönemin en kritik gelişim dönemi olduğuna vurgu yapan Doç. Dr. Rukiye Konuk Er, bu dönem içerisinde bireyin gelişim temelinin atıldığına dikkat çekti. Erken çocukluk döneminde bulunan bir çocuğun çok farklı gelişim evrelerinden geçtiğinin altını çizen Doç. Dr. Konuk Er, “Oldukça yoğun ve karmaşık olan bu dönemde çocuk özellikle bulunduğu çevreye bağlı olarak bazen çatışmalar ve iletişim sorunları yaşayabilir. Bu çatışmalar sonucunda çocuk çevredekiler tarafından onaylanmayan davranışlar sergileyebilir. Erken çocuklukta gerek tanılı gerekse tanısı olmayan çocuklar benzer problemli davranışlar sergilemektedir” ifadelerini kullandı.



Davranışlar Aile Tutumlarına Bağlı Olarak Şekillenir
Özel gereksinimi olan çocukların gelişimleri tipik gelişim gösteren çocuklara göre farklılık gösterdiğine işaret eden Doç. Dr. Rukiye Konuk Er, açıklamalarını şöyle sürdürdü: “Bu farklılıklar davranışsal ve psikolojik özelliklerde de gözlemlenmektedir. Özel gereksinimi olan çocuklar, akranları ile benzer problemli davranışlar sergilemektedir ancak yetersizliklerine ve aile tutumlarına bağlı olarak bu davranışları daha yoğun yaşayabilmektedir. Özel gereksinimli olan küçük çocukların problem davranışlarına müdahale sürecinde ebeveynlerin problemli davranışlarının etkisi değerlendirilerek müdahale bütüncül bir bakış açısı ile ele alındığında ‘biz’ bilinci oluşacaktır” 
Paylaş