Tasarım Bölümü

Ders İçerikleri

NEÜ Meram Meslek Yüksekokulu Grafik Tasarımı Programı Ders İçeriği
 
1. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
 
TÜRK DİLİ-I
Dil nedir? Sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi. Dil-Kültür münasebeti. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin gelişmesi ve tarih devreleri. Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları. Türkçe ‘de seslerin sınıflandırılması. Türkçe'nin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. İmla kuralları ve uygulaması. Türkçe'nin yapım ekleri ve uygulaması. Türkçe ‘de isim ve fiil çekimleri.
 
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-I
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin amaçları, İnkılap kavramı, Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılışını ve Türk İnkılabını hazırlayan sebeplere toplu bakış, iç ve dış sebepler. Osmanlı İmparatorluğu'nun jeopolitik durumu. Osmanlı İmparatorluğu'nun parçalanması. Mondros Ateşkes Antlaşması. İşgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal Paşa'nın tepkisi. Mustafa Kemal Paşa'nın Samsun'a çıkışı, Milli mücadele için ilk adım. Kuvai Milliye ve Misak-ı Milliye. TBMM'nin açılması. TBMM'nin İstiklal Savaşı'nın yönetimini ele alması. Milli cepheler.
 
YABANCI DİL-I
Yabancı dilde yazı veya söz ile anlatılmak isteneni doğru olarak anlayabilme, amaca uygun yazı tekniğini kullanarak anlaşılır şekilde yazabilme, anlatılmak isteneni anlaşılır bir şekilde sözle ifade edebilme yeteneklerini kazandırmak dersin amacı.  
 
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Temel donanım bilgisi, temel seviye işletim sistemi bilgisi, işletim sistemi ayarlarının yapılandırılması, internet kullanımı ve mail yönetimi, MS Office Word 2010, MS Office Powerpoint 2010 ve MS Office Excel 2010 konularını kapsar.
 
AKADEMİK YAZIM
Derste; akademik yazma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak için öğrencilere, bilimsel metinleri okuyup anlama, not çıkarma, özet yazma, düşüncelerini ifade etme, farklı yerlerde sunulan bilgiyi birleştirerek ve yeniden ifade ederek sunma, bilimsel yazıların bölümlerini yazabilme, verilerden ve bulgulardan değerlendirme yapabilme, akademik yazım dili kullanabilme, imla-noktalama işaretlerini yerinde kullanma becerileri kazandırılacak.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ-I
İş sağlığı ve güvenliği uygulama ilkeleri, İşyerinde risk önleme kültürü, Güvenlik kültürünün önemi ve günlük yaşamdaki yeri, Güvenlik kültürünün oluşturulması ve devamının sağlanması, İSGB, OSGB ve TSM`lerin kuruluş amacı, yapısı, çalışanları İş güvenliği uzmanının ve işyeri hekimlerinin nitelikleri, görevlendirilmeleri, yetki ve sorumlulukları kazandırılır.
 
GRAFİK TASARIM-I
Tasarımda kullanılacak (illüstrasyon, fotoğraf, logo, logotype, layout, işaret vb.) grafik elemanların tanımları yapılır. Grafik tasarımda kullanılan yaygın programlarla (PhotoShop, FreeHand, Illustrator, InDesign vb.) pratik çalışmalar yapılır.
 
DESEN
Sanat eğitimin temelini oluşturan desen dersinde, objelerin iki boyutlu bir yüzey üzerine aktarılmasını sağlamak. Bunu yaparken modelin anatomik yapısını, oranları, kompozisyonu, figür-mekan ilişkisi, bütünlük gibi temel unsurları uygulamalı çalışmalarla ve sanatçı örnekleriyle birlikte kavratmak.
 
PERSPEKTİF
Perspektif İki boyutlu yüzeye üç boyutlu cismin resmini çizim metodu. Cisimler uzaklaştıkça görünüşleri gerçek görünüşlerinden farklılaşarak ufalır. Bu farklılaşma perspektif prensipleriyle tarif edilir. Cismin görüntüsü optik ve matematik olarak ifade edilebilir. Perspektif, mimarlar, mühendisler, endüstri planlayıcıları tarafından çok kullanılır. Bu ders, teknik çizim kurallarına göre temel geometrik formların, tek, iki ve üç kaçış noktalı perspektif çizim konularının verildiği derstir.
 
SANAT TARİHİ
Sanat tarihi dönemlerini, Batı Sanatı Tarihini, çağdaş sanat akımlarını incelemek ve geçmişteki sanat akımlarını, sanat tarihindeki kronolojik sıralamayı kavramak.
 
TEMEL SANAT EĞİTİMİ
Temel tasarım eğitiminin amacı, temel tasarım elemanları ve temel tasarım ilkeleri hakkında öğrencilere bilgi vermek. Temel tasarım öğeleri nokta, çizgi, form, biçim, renk, doku, leke, perspektif, kompozisyon ve ayrıca renk bilgisi ve malzeme kullanımı konusunda bilgilendirmek.
 
SEÇMELİ 1
AKADEMİK TÜRKÇE
Yabancı uyruklu öğrencilere Türkçe eğitimi vermek.
 
GİRİŞİMCİLİK KÜLTÜRÜ
Dersin amacı, öğrencileri girişimcilik ve girişimcilik kültürü hakkında bilgilendirmek, pratik bilgiler sunmak ve girişimcilikte yaşanan gelişmeler hakkında bilgi vererek, girişimciliğin temel fonksiyonları, dünyada ve Türkiye’de girişimciliğin gelişimini anlatmak.
 
TEMEL REKLAMCILIK
Reklamcılıkla ilgili temel kavramlar, reklamın tarihçesi, Türkiye’deki reklam sektörünün gelişimi, reklam ajanslarının yapısı, reklam modelleri, reklam türleri, reklamın diğer disiplinlerle ilişkisi, reklamda etik kavramı ve reklam ortamları konuları ele alınacak.
 
RENK TEORİSİ (3+0) 4
Renk kuramı bilgisi, ışık ve renk oluşumu, rengin psikolojik ve kültürel çağrışımı.
 
 
 
2. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
TÜRK DİLİ-II
Cümlenin unsurları. Cümle tahlili ve uygulaması. Zarfların ve edatların kullanılması. Anlatım ve cümle bozuklukları ve düzeltilmesi. Kompozisyon, kompozisyonla ilgili genel bilgiler ve kompozisyon yazmada kullanılacak plan, kompozisyonda anlatım şekilleri ve uygulama, yazılı kompozisyon türleri ve uygulaması. Rapor, tebliğ, makale, deneme, biyografi, hatıra, fıkra, edebiyat ve düşünce dünyası ile ilgili eserlerin okunup incelenmesi, Türk edebiyatından seçilmiş örnek.
 
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-II
Türk İnkılabının stratejisi. Cumhuriyet yönetimin kurulması. Halifeliğin kaldırılması. Türk hukuk inkılabı, eğitim ve kültür inkılabı, iktisadi inkılap. Çok partili hayata geçme denemesi. Sosyal yapıda ve sağlık alanında inkılap. Türkiye Cumhuriyeti'nin dış politikası. Türkiye'nin jeopolitik durumu.Atatürk İlkeleri. Atatürk ve devlet hayatı. Atatürk ve fikir hayatı. Atatürk ve milli eğitim. Atatürk ve kültür politikası. Atatürk ve Türk dili. Atatürk ve kadın hakları. Atatürk ve gençlik. Atatürk ve iktisat. Din ve laiklik. Metinlere dayanılarak öğrencinin doğru ve güzel konuşma, yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili teorik uygulama.
 
YABANCI DİL-II
Yabancı dilde yazı veya söz ile anlatılmak isteneni doğru olarak anlayabilme, amaca uygun yazı tekniğini kullanarak anlaşılır şekilde yazabilme, anlatılmak isteneni anlaşılır bir şekilde sözle ifade edebilme yeteneklerini kazandırmak dersin amacı.  
 
KARİYER PLANLAMA
Kariyer Planlama dersi öğrencilerin iş dünyasını, farklı sektörleri ve bu sektörlerin gereksinimlerini tanımasını sağlayarak; iş dünyasına hazırlık sürecinde kariyer planlamasının önemi hakkında öğrencilerde farkındalık oluşturmayı hedefler. Ders, öğrencilerin, kişisel yetkinliklerini keşfetmesini ve iş dünyasının beklentilerini doğru anlamasını sağlayarak; bilgi ve becerilerini, ilgili sektörlerin gereklilikleri ile paralellik arz edecek şekilde geliştirmelerine yardımcı olur.
 
BASKI TEKNİKLERİ-I
Matbaacılığın tanımı ve tarihsel gelişimi. Baskı türleri ve tekniklerinin öğrenilmesi. Matbaacılıkta kullanılan kağıt, mürekkep, kimyasalların özellik ve türleri. Baskı öncesi hazırlık, baskı sistemleri (ofset baskı, dijital baskı).
 
YAZI VE TİPOGRAFİK TASARIM-I
Tipografinin tanımı ve tarihsel gelişimi. Yazı karakterlerinin sınıflandırılması ve yazı karakterlerinin           kendi içerisinde farklılaşması (light, medium, bold, italik vb). Tipografik terimler ve ölçü birimleri (punto, pika, kadrat, unit). Yeni tasarımlarla farklı karakterlerin oluşması, bu karakterlerin metin içinde ölçümlendirilmesi ve uygulanması.
 
grafik sanatı tarihi
Yazının bulunuşu ve ilk yazı örnekleri, Rönesans dönemi grafik sanatı, Endüstri dönemi ve sonrası dönemlerde grafik sanatı, Yirminci yüzyıl ve sonrası dönemlerde grafik sanatı, Türk grafik sanatı tarihinin temelleri, tarihsel gelişimi.
 
 
 
GRAFİK TASARIM-II
Tasarımda kullanılacak (illüstrasyon, fotoğraf, logo, logotype, layout, işaret vb.) grafik elemanların tanımları yapılır. Grafik tasarımda kullanılan yaygın programlarla (PhotoShop, FreeHand, Illustrator, InDesign vb.) pratik çalışmalar yapılır.
 
STAJ
Öğrencilerin iş hayatına başlamadan önce mesleki alanda ilgilerini test etme olanağı sunma, öğrencilerin elde ettikleri teorik bilgileri uygulamaya aktarma becerisi ile mesleki alanda yeteneklerini geliştirme imkânı sağlamak, öğrencilerin akademik ortamdan çalışma ortamına uyum sağlamasına katkı yapmak ve öğrencilerin sorumluluk anlayışlarını artırmaktır.
 
SEÇMELİ 2
MARKA İLETİŞİM VE REKLAMCILIK
Marka imajı, kimliği kişiliği gibi kavramlar ele alınarak marka oluşturmada etkin iletişim yöntemleri ve reklamcılık bağlantıları irdelenecek.
 
SEMİYOLOJİ
Gösterge bilimi ve semiyotik, göstergelerin ve çeşitli işaretlerin yorumlanmasını sanata yansımalarını ele alan ve grafik tasarım alanına etkilerinin incelenecek.
 
AKADEMİK TÜRKÇE
Yabancı uyruklu öğrencilere Türkçe eğitimi vermek.
 
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ-II
İş sağlığı ve güvenliği uygulama ilkeleri, İşyerinde risk önleme kültürü, Güvenlik kültürünün önemi ve günlük yaşamdaki yeri, Güvenlik kültürünün oluşturulması ve devamının sağlanması, İSGB, OSGB ve TSM`lerin kuruluş amacı, yapısı, çalışanları İş güvenliği uzmanının ve işyeri hekimlerinin nitelikleri, görevlendirilmeleri, yetki ve sorumlulukları kazandırılır.
 
3. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
AMBALAJ GRAFİĞİ
Ambalajın tarihsel gelişimi, Ambalajda taşıyıcı ve koruyucu işlevsellik, Ürünle ilgili bilgilenmek için gereken hiyerarşik yapının oluşması, Markanın tanımı ve markalama. Ambalajın ürüne ve türüne göre sınıflandırılması, Ambalajın üretim dili ve teknolojileri oluşturur.
 
GRAFİK TASARIM-III
Tasarımda kullanılacak (illüstrasyon, fotoğraf, logo, logotype, layout, işaret vb.) grafik elemanların tanımları yapılır. Grafik tasarımda kullanılan yaygın programlarla (PhotoShop, FreeHand, Illustrator, InDesign vb.) pratik çalışmalar yapılır.
 
GRAFİK TASARIM PROJE-I
Önceki yıllarda edinilen grafik tasarımın temel bilgilerini, grafik proje üretiminde kullanabilme yeteneği kazandırmak hedeflenmektedir.
 
TEMEL FOTOĞRAF
Fotoğrafçılığın temel ilkeleri anlatılır. Görsel tasarıma destek amaçlı çalışmaları yapar, grafik tasarımla bağlantılı olduğunu tanımlar ve bunun önemini açıklar.
 
 
BASKI TEKNİKLERİ-II
Baskı yapma yeterlilikleri kazandırmak ve üretilecek bir grafik işte baskı tekniğinin tanımlanması. Baskı sisteminin prensiplerinin kavranması. Baskı öncesi yapılması gereken hesaplamalar. Baskıda suyolu ve gramaj. Özel üretilmiş kâğıt türleri ve uygulama alanları. Baskı sonrası yapılması gereken işler. Ciltleme ve mücellitlik işleri ve terimleri. Bıçak nedir? Ona göre hazırlanacak bir grafik tasarımda yapılması gereken işlemler ve çözüm yolları. Yeni matbaacılık teknolojisi ve araçlarının tanımı.
 
YAZI VE TİPOGRAFİK TASARIM-II
Genel anlamda bir tasarım çalışmasında (afiş, ilan panoları, dergi, kitap, CD vb.) yazının etkin bir ifade aracı olarak kullanılması ve bu bilgiler doğrultusunda tasarımlar oluşturma.
 
YAYIM GRAFİĞİ
Bu dersi alan öğrenci dergi sayfası tasarlar. Gazete sayfaları tasarlar. Yayın tasarımlarının baskıya hazırlar.
 
SEÇMELİ DERSLER 3
GÖNÜLLÜLÜK ÇALIŞMALARI
Bu dersi alan öğrencilerin Sivil Toplum ve Gönüllülük konusunda kavramsal yeterlilik kazandırmak ve bir STK profesyoneli veya gönüllüsü olarak daha verimli olabilmek için izleyecekleri stratejik bilgileri kazandırmaktır. Bunun yanında Dünya'da ve Türkiye'de gelişmekte olan Sivil toplum örgütlerinin çalışmaları incelenecektir.
 
SERGİLEME VE STANT TASARIMI
Sergileme ve stant tasarımında fikirden ürüne tasarım sürecinin tüm aşamalarının kavranması, sergileme ve stant ürünü türleri, malzemeleri ve üretim yöntemleri ile sergileme tasarımına yönelik grafik tasarım ve yaratıcı düşünme yeteneğinin geliştirilmesi dersin içeriği.
 
3 BOYUTLU TASARIM
Ders kapsamında, 3 boyutlu görüntü oluşturma elemanlarını tanımayı, modelleme, animasyon, mekan yaratma, ışık-gölge yapımı, doku, kaplama ve animasyon teknikleriyle birlikte ileri düzey 3 boyutlu dijital tasarım programlarını, bu ortamdaki çalışmaların süreçlerini, fikir üretimi konusunda bilgi edinmeyi, yorumlamayı öğretmek.
 
SEÇMELİ DERSLER 4
TASARIM ETİĞİ VE FİKİR HAKLARI
Marka kavramı, marka hakları, tasarım ve etik ilkeleri, fikir ve sanat eserleri kanunu konusunda öğrencileri bilgilendirmek.
REKLAM METİN YAZARLIĞI
Reklam tasarımlarında kullanılacak metinlerin hazırlanması, reklam iletişim dilinin belirlenmesi konuları değerlendirilecek.
 
SUNUM TEKNİKLERİ
Bir tasarımcının hazırladığı tasarımların müşteriye sunum hazırlıkları ve portfolyo hazırlama teknikleri ele alınacak.
 
 
SEÇMELİ DERSLER 5
BİLGİLENDİRME TASARIMI
Bilgilendirme sistemlerinin incelenmesi. Yazı, çizgi, resim, renk, flaş, hareket, mekan, ses, interaktivite gibi grafik tasarım elemanlarının, inşa edilmiş ya da doğal çevre içinde, baskı, taban veya dijital ortamda planlaması, tasarlaması, yerleştirilmesi ve gösterilmesi.
 
SANAT SOSYOLOJİSİ
Yaşadığımız toplumla grafik sanatı arasındaki ilişkilerin incelendiği, sanat için kullanılan malzeme ve tekniklerin yaşanılan toplum içerisinden nasıl etkilendiği konularının ele alındığı bir ders.
 
REKLAM ANALİZİ
Reklam ve reklamcılığın tarihsel süreç içerisinde gelişimi, farklı ortamlar için üretilmiş reklam örneklerinin araştırılması incelenmesi ve analizleri. Tasarım ve yaratım süreçlerinde reklam analizleri.
 
4. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
Reklam çalışmalarında kullanılacak ürün v mekan çekimlerinde kullanılan ışık ve görsel çekim teknikleri ile fotoğrafçılık teknolojileri konuları üzerinde dersler teorik ve uygulamalı olarak yapılacak.
 
YAYIM GRAFİĞİ
Bu dersi alan öğrenci dergi sayfası tasarlar. Gazete sayfaları tasarlar. Yayın tasarımlarının baskıya hazırlar.
 
İLLÜSTRASYON
İllüstrasyonun terminolojik açıklaması. Kullanım alanları (suluboya, guaş, akrilik, pastel, kolâj, kuru boya vb.) ve teknikleri. Dijital ortamda hazırlanan illüstrasyon tekniği ve uygulama alanları gözlemlenerek uygulamalı olarak öğretilir.
 
GRAFİK TASARIM PROJE-II
Önceki yıllarda edinilen grafik tasarımın temel bilgilerini, grafik proje üretiminde kullanabilme yeteneği kazandırmak hedeflenmektedir.
 
SEÇMELİ DERSLER 6
WEB TASARIMI
Web tasarımının tanıtımı ve HTML yapılandırılması. Web tasarımında kullanılacak bileşenlerin incelenmesi. HTML etiketlerinin kullanılması. Adobe Dreamweaver Programının kullanımı. Temel CSS bilgisi, CSS ile tasarım işlemlerinin gerçekleştirilmesi. Adobe Photoshop Programında tasarım işlemleri, tasarımların kullanılması. Macromedia Flash Programı ile temel animasyon işlemleri, hazırlanan animasyonların kullanılması. Hosting, Domain ve site yayınlama işlemleri. Arama motorlarına kayıt ve optimizasyon işlemleri.
 
PORTFOLYO TASARIMI
Özgeçmiş, kişisel SWOT analizi, basılı ve dijital portfolyo tasarımı konularında bilgi verilecek.
 
TASARIM VE MALZEME
Tasarımda kullanılacak malzeme, özellikleri ve ürün arasındaki ilişkiyi tanıtmak; malzeme seçim sürecini öğretmek; malzeme olasılıklarını keşfetmek.
 
SEÇMELİ DERSLER 7
HAREKETLİ GÖRÜNTÜ TASARIMI
Metin, görüntü, ses ve canlandırmaları çeşitli iletişim ortamlarında kullanılarak tasarımlar oluşturmak için hareketli grafik uygulama programlarını temel düzeyde öğrenmesi ve farklı şekillerde hareketli görseller hazırlayabilmek.
 
 
 
 
GÖRSEL ALGILAMA
Fiziksel görme, görsel algının psikolojisi, illüzyon, renk teorisi, renk-şekil algısı, şekil-zemin ilişkisi, derinlik, nesnenin kimliği, hareket ve görsel hafıza konuları sanat eserleri, fotoğraf ve kısa filmler eşliğinde tartışılacak.
 
İŞLETME YÖNETİMİ
İşletme kavramı, işletmelerin özellikleri, işletmelerin kuruluşu, işletmelerin büyümesi, iş ahlakı ve toplumsal sorumluluk, yönetim kavramı, yönetim işlevleri, insan kaynakları yönetimi, pazarlama ilkeleri, ürün ve fiyatlama, pazarlama kanalları ve tutundurma, üretim yönetimi, işletme bilgi sistemi.
 
 
SEÇMELİ DERSLER 8
GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI
Tasarımcıların üretmiş oldukları tasarımları hakkında fikir beyan etme, bir görüntüyü okuma ve yorumlayabilme, yaratıcı fikir üretimi ve görsel kavramlara anlam yükleyebilme konuları irdelenerek görsel ifade yöntemlerinin estetik kurallar çerçevesinde nasıl kullanılacağı ve nasıl uygulanması gerektiği teorik ve pratik araştırmalarla ele alınacak.
 
REKLAM KAMPANYALARI
Reklam kampanyalarında kullanılan tasarımsal ögeler (afiş, el ilanı, dergi reklamı, hareketli reklamlar) irdelenecek özgün örnekler üzerinden değerlendirmeler yapılacak.
 
YENİ MEDYA
Sosyal medya üzerinde yapılan reklam kampanyaları ve bu kampanyalarda kullanılan tasarım örnekleri üzerinden değerlendirmeler yapılarak yeni örnekler hazırlanması için projeler düzenlenecek.
 
SEÇMELİ DERSLER 9
SANAT KAVRAMLARI ve KURAMLARI
Öğrencilerin sanat kavramı ve kuramları üzerine genel bilgi edinmesi, çağ ve dönem üslupları hakkında kıyaslayıcı bir yorum yeteneği kazanmasını, sanat yapıtlarını değerlendirirken kavramları doğru kullanması bu bağlamda özellikle de farklı kültür ve uygarlıkların sanat yapıtları değerlendirme, okuma becerisi edinmesi ve sanatsal bir vizyon ile kazanımlarını sanat ürünlerine dönüştürmesini amaçlar.
 
MEDYA ANALİZİ ve GRAFİK ÇÖZÜMLEME
Medya metinlerinin çok daha aktif, etkili ve eleştirel incelenmesini hedeflemektedir. Bu amaç doğrultusunda Batı’da, özellikle de İngiltere’de, basının gelişimi, basının endüstrileşmesi, yeni bir lisans sistemi olarak ortaya çıkan reklam, basın baronlarının ortaya çıkışı, McLuhan’ın görüşleri, son olarak da medya teknolojileri ve kültürel formlar ele alınacaktır.
 
 
SERGİLEME ve STAND TASARIMI
Sergileme tasarımı, Bir ürün ya da bilginin, farklı bir mekanda insanla kuracağı iletişim için çeşitli sunum tekniklerini kullanarak o mekanın tasarlanmasıdır. Mimarlık, endüstriyel tasarım, sahne tasarımı, grafik tasarım, vitrin tasarımı gibi farklı disiplinlere ihtiyaç vardır. Uygulama alanları müzeler, kültürel sergiler, promosyonlar, vitrin düzenlemeleri, fuarlar, showroomlar, displayerlar, outdoor uygulamaları, gezici sergiler, yönlendirme ve bildirişim uygulamaları, kurum kimliğinin mekansal uygulamaları, stüdyo, sahne çalışmaları vb