Tarihçe
Sağlıklı bir birey gelişimi sağlıklı bir toplum yapısının oluşturulması için hayati bir öneme sahiptir. Bu nedenle çocukluk ve gençlik döneminde bireyin ruhsal bakımdan sağlıklı bir dönem geçirmiş olması gerekmektedir. Bu bağlamda çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları alanında yapılan uygulamaların yeri ve önemi anlaşılmaktadır. Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanlık dalı bebeklik döneminden başlayıp erişkinlik dönemine kadar uzanan süreçte gözlenen hastalıkları, sorunları ve bu durumların nedeniyle ve tedavisiyle ilgilenmektedir. Sağlıklı bir birey gelişiminin sağlıklı bir toplum gelişimi için anahtar konumda olduğu düşüncesini temel almaktadır.
Ülkemizde çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları alanında yapılan uygulamalar ilk olarak 1950’li yıllarda başlamış olsa da sağlık bakanlığı bu bilim dalını 1990 yılından sonra psikiyatri anabilim dalına bağlı ayrı bir uzmanlık dalı olarak tanımlamıştır. 1995 yılında ise sağlık bakanlığı ve YÖK tarafından onaylanan ortak bir kararla anabilim dalına dönüştürülmüş ve çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları adını almıştır.
Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı 15.07.2010 tarihinde kurulmuştur ve şu an Tıp Fakültesi eski kampüs b blok zemin katta bulunan poliklinikleri ile hizmet vermektedir. Anabilim dalımızda; genel poliklinik hizmetleri, adli psikiyatri ve bebek ruh sağlığı birimleri bulunmakta ve sağlık kurulu hizmetleri verilmektedir. Ayrıca diğer bölümlerle konsültasyon ve liyezon çalışmaları yapılmaktadır.
Anabilim Dalı Çalışma Konuları
Necmettin Erbakan Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı’nda teorik ve uygulamalı eğitimler yapılmaktadır. Bu eğitimler arasında uzmanlık öğrencilerine yönelik olarak teorik eğitimler, uygulamalı psikoterapi eğitimleri (süpervizyon) bebek polikliniğinde 0-4 yaş arası bebeklerin değerlendirilme eğitimi, otizm spektrum bozukluğu değerlendirme eğitimi, adli psikiyatri uygulamaları eğitimi, makale ve seminer saatleri gibi birçok teorik ve uygulamalı eğitimler verilmektedir. Ayrıca lisans ve yüksek lisans düzeyinde teorik ve uygulamalı eğitimler verilmektedir.
Necmettin Erbakan Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı’nda akademik düzeyde yapılan çalışmalar bebeklikten genç erişkinliğe sağlıklı ruhsal gelişim ve patolojik durumları kapsamaktadır. Temel araştırma alanları bebek ruh sağlığı, otizm spektrum bozukluğu, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, ergenlik dönemi patolojileri (yeme bozuklukları, kimlik gelişimiyle ilgili sorunlar, depresyon, kendine zarar verme, intihar), bedensel belirtilerle seyreden ruhsal rahatsızlıklar, anksiyete bozuklukları, bipolarbozukluk, farmakolojik yaklaşımlar, adli çocuk-ergen psikiyatrisi ve çocuk-ergen ruh sağlığı politikalarını içermektedir.
Necmettin Erbakan Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalının misyonu; evrensel ilkeler doğrultusunda, çocuk ve ergen ruh sağlığı alanında çağdaş, nitelikli eğitim, araştırma ve uygulama hizmetleri üretmek, bu hizmetlerin uygun eğitilmiş kişiler yoluyla yürütülmesini sağlamak, üretilen bu hizmetleri ulusal ve uluslararası düzlemde toplum yararına dönüştürmektir
Necmettin Erbakan Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalının vizyonu; nitelik ve nicelik olarak uluslararası standartlarla uyumlu; eğitim, araştırma ve uygulamada çağdaş yönelimli, ulusal ve uluslararası düzlemde bilimin gelişimine katkıda bulunan, insanlığın ortak geleceği olan çocuk ve ergenlerin ruh sağlığına yönelik çalışmalarla ülkemizdeki önderlik konumunu geliştiren, ulusal ve evrensel anlamda toplum ruh sağlığını korumaya ve iyileştirmeye çalışan bir anabilim dalı olmaktır.
4. Anabilim Dalı Özel Ekipmanları
- Bebek ruh sağlığılaboratuarı
- Otizm ve yaygın gelişimsel bozukluklar değerlendirme araçları
- Psikometrik Değerlendirme araçları
5. Anabilim Dalı Alt Birimleri
- Bebek birimi
- Otizm Birimi
- KonsultasyonLiyezon Birimi
- Adli Psikiyatri Birimi