Eğitimde Oyunun Yeni Adresi : Selçuklu Kognitif Oyunlar Laboratuvarı (SEKOL)

25.12.2017

Üniversitemiz ve Selçuklu Belediyesi işbirliği ile Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde Selçuklu Kognitif Oyunlar Laboratuvarı (SEKOL) kuruldu.

Türkiye’deki devlet üniversiteleri içerisinde ilk kognitif (bilişsel) oyun laboratuvarı olan SEKOL ile ilgili açıklama yapan proje koordinatörü Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Bengü Türkoğlu, Selçuklu Belediyesi proje destek programı kapsamında hayata geçirilen projeyle ilgili açıklamalarda bulundu. Laboratuvarda okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerine yönelik farklı bilişsel ve eğitsel kutu oyunlarından oluşan eğitim programları vasıtasıyla öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitimlerinin gerçekleştirileceğini belirten Türkoğlu eğitim programlarına değindi. Bilişsel oyunların 21. yüzyıl becerilerini de içine alan birçok farklı bilişsel beceriyi harekete geçirdiklerini belirten Türkoğlu, bu oyunların çocukların mantık yürütmeleri, strateji güçleri, soyut düşünmeleri, problemlere farklı çözüm yolları bulmaları, görsel-uzamsal becerileri, üç boyutlu düşünmeleri, problemler karşısında kendilerine özgü çözüm yolları üretebilmeleri, hızlı ve doğru karar verebilmeleri, yaratıcılıklarını geliştirmeleri, özgüven kazanmaları, sistemli ve disiplinli çalışma becerilerini geliştirmeleri, bireysel ya da rekabet ortamında takım halinde çalışmaları, iletişim becerileri, deneme-yanılma, tümevarım, tümdengelim gibi yöntemleri kullanmaları gibi birçok beceri gelişimine katkı sağladığının altını çizdi.

Yrd. Doç. Dr. Bengü Türkoğlu oyun laboratuvarının kurulma fikrinin çıkış noktası hakkında da bilgiler verdi. Türkoğlu: “2014 yılında bir anaokulunda ve 2015 yılı proje destek programı kapsamında bir ilkokulda pilot uygulaması gerçekleştirilen ve çocukların hem bilişsel hem de sosyal beceri gelişimlerine çok önemli katkılar sağlayan bilişsel eğitim programlarının sonuçları ne kadar çok eğitimciye ulaşılabilirse o kadar çok çocukta fark yaratılabileceği fikrini ortaya koydu. Bu fikir tüm eğitim kademeleri için farklı kazanımları hedefleyen 100’ün üzerinde bilişsel oyun içeren bir oyun laboratuvarı kurulmasının temel gerekçesi oldu. Selçuklu Kognitif Oyunlar Laboratuvarının amacı; hem Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarında hâlihazırda görev yapan öğretmenlerin hem de Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının bilişsel oyunlarla tanışmalarını sağlamak, eğitim programları ve atölyeler vasıtasıyla eğitimcileri daha donanımlı hale getirmektir. Bunun yanı sıra eğitim programlarıyla oluşturulan farkındalık sonrasında eğitim uygulamalarına katılan eğitimcilerle birlikte farklı kazanımlara, öğrenci ihtiyaçlarına ve ders içeriklerine yönelik bilişsel oyun tasarlanması laboratuvarın en temel hedefidir. Bu sayede üretici ve keşfedici yanları ortaya çıkan öğretmenler; çocukları hayal gücü yüksek, sıradanlıktan uzak, farklı bakış açılarına sahip bireyler olmaları noktasında kolaylıkla yüreklendirebileceklerdir. Ayrıca, okul öncesi ve ilkokulda gerçekleştirildiği gibi diğer kademelerde de bilimsel çalışmaların yapılması ve hazırlanan eğitim programları üzerinde gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra Milli Eğitim Bakanlığıyla paylaşılması ve bu sayede programların yaygınlaşması planlanmaktadır.” dedi.

Laboratuvar uygulamalarında hedef kitle eğitimciler gibi görünse de aslında temelde ulaşılmak istenen hedefin öğrenciler olduğunu ifade eden Türkoğlu “SEKOL uygulamalarıyla gerçekleştirilmek istenen öncelikli amaç çocukların kendilerini tanımalarını sağlamak. Kendi yeterliklerinin, geliştirilmeye ihtiyaç duyulan yönlerinin farkında olan çocuk kendisine güvenen, zorluklar karşısında kolayca pes etmeyen, sabırlı, sebatkar, meraklı, sorgulayan, araştıran, kendini özgürce ifade edebilen çocuktur ki Türk Milli Eğitiminin genel amacı da böyle fertler yetiştirmektir.” şeklinde konuştu.

Eğitim müfredatlarında, çocukların en ciddi işi olan oyunlarla temellendirilmiş eğitim programlarının uygulanabilmesinin eğitimcilerin donanımlı hale getirilmesiyle mümkün olacağını vurgulayan Türkoğlu “Bütün bu hedeflere ulaşmada Selçuklu Kognitif Oyunlar Laboratuvarı (SEKOL) eğitimde oyunun yeni adresi olacaktır.” diyerek laboratuvarın kurulumunda desteklerini esirgemeyen ve açılış törenine katılan Rektörümüz Prof. Dr. Muzaffer Şeker ve Selçuklu Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay'a teşekkür etti.

Paylaş