|
T.C.
NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
TIP FAKÜLTESİ |
|
2023–2024
EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI
DÖNEM VI
HALK SAĞLIĞI
STAJI EĞİTİM PROGRAMI
DEKAN |
Prof. Dr. Şükrü Nail GÜNER |
BAŞ KOORDİNATÖR |
Prof. Dr. Hasan Hüseyin KOZAK |
DÖNEM VI KOORDİNATÖRÜ |
Prof.Dr. Sevgi PEKCAN |
DÖNEM VI KOORDİNATÖR YARDIMCISI |
|
DÖNEM VI KOORDİNATÖR YARDIMCISI |
|
STAJ SORUMLUSU |
Doç.Dr. Lütfi Saltuk DEMİR |
STAJ SÜRESİ : 4 Hafta
AKTS KREDİSİ : 5 Kredi
STAJ ÖĞRETİM ÜYELERİ |
Prof. Dr. Tahir Kemal ŞAHİN |
Doç. Dr. Lütfi Saltuk DEMİR |
Doç. Dr. Yasemin DURDURAN |
Doç. Dr. Mehmet UYAR |
Doç. Dr. Hasan KÜÇÜKKENDİRCİ |
HALK SAĞLIĞI ÖN HEKİMLİK STAJI EĞİTİM YERİ
|
NEÜ Tıp Fakültesi, Anabilim Dalı dersliği, Meram Eğitim Araştırma Bölgesi, Meram ilçe sağlık müdürlüğü ve birimleri. |
HALK SAĞLIĞI ÖN HEKİMLİK STAJININ AMACI
|
Dönem VI’da 1 aylık Halk Sağlığı stajında intörn hekimlerin; Meram Eğitim Araştırma Bölgesi olan sahadaki birinci basamak sağlık kuruluşlarında görev yaparak koruyucu hekimlik ve birinci basamak sağlık hizmetlerini yerinde görüp değerlendirerek sağlık sistemini tanıması, devlet memuru ve sağlık yöneticisi uygulamalarını yerinde görmesi, temel sağlık hizmetleri kapsamında kişiye ve topluma yönelik koruyucu sağlık hizmetlerini uygulayabilmesi, epidemiyolojik araştırma yöntemleri ve istatistiksel analizleri kullanarak sahada bilimsel bir araştırma planlayıp uygulayabilmesi amaçlanmıştır. |
HALK SAĞLIĞI ÖN HEKİMLİK STAJININ ÇALIŞMA İLKE, KOŞUL VEKURALLARI
|
GENEL BİLGİ |
Halk Sağlığı Stajı süresi 4 haftadır.
Staj süresince Halk Sağlığı Anabilim Dalı öğretim üyeleri ve araştırma görevlileri gözetiminde sorumluluk alarak Meram İlçe Sağlık Müdürlüğünde staj yaparlar. Halk Sağlığı Intorn Eğitim Programı, Dönem I ve Dönem III’te verilen teorik eğitimin devamı olup, aşağıda belirtilen amaçları içermektedir.
1. Meram İlçe Sağlık Müdürlüğü birimleri saha eğitim rotasyonu,
2. İl Sağlık Müdürlüğü ve çeşitli birim ziyaretleri,
3. Seminer ve istatistik eğitimi
4. Epidemiyoloji ve araştırma yöntemleri uygulaması araştırması.
|
İLK GÜN |
Stajın ilk günü saat 09.30’da Dekanlık Morfoloji binası 1.katta yer alan Halk Sağlığı Anabilim Dalı eğitim sınıfında staj genel tanıtım, işleyiş ve kuralları ile ilgili öğretim üyeleri ve araştırma görevlilerinin katılımı ile bilgilendirme yapılır. İntörn hekimlerin saha program listesi, halk sağlığı stajı intörn karnesi teslim edilir. |
GÜNLÜK ÇALIŞMA KOŞULLARI |
Staj süresince Pazartesi ve Cuma günleri 09.30-12.00 saatlerinde halk sağlığı sınıfında seminer, 13.30-15.00 saatlerinde bilgisayar laboratuvarında uygulamalı istatistik eğitimine katılırlar. Seminer ve istatistik eğitim programı https://www.erbakan.edu.tr/halksagligiabd anabilim dalı internet sayfasından staj öncesinde ilan edilmektedir.
Salı, Çarşamba ve Perşembe günlerinde geçmiş dönemde protokol yapılmış olan eğitim araştırma bölgesi olarak Meram İlçe Sağlık Müdürlüğü birimlerinde sabah ve öğleden sonra olarak hazırlanmış intörn saha programına göre İlçe Sağlık Müdürlüğü’nde eğitim alan araştırma görevlilerimiz ve İlçe Sağlık Müdürlüğü ekipleri ile eğitim devam etmektedir. İntörn saha programı Anabilim Dalı web sayfası https://www.erbakan.edu.tr/halksagligiabd duyurularından staj öncesinde yayınlanmaya başlanmakta ve staj süresinde duyuru aktif kalmaktadır.
Saha uygulamalarında her intörn hekim Meram İlçe Sağlık Müdürlüğü’nün Çevre Sağlığı Birimi, Bulaşıcı Hastalıklar Birimi, Çocuk Ergen Kadın Üreme Sağlığı Birimi, Neonatal Tarama Programı Birimi, Aile Hekimliği Birimi, İnsan Kaynakları Birimi, Disiplin Birimi, Ruh Sağlığı Birimi, Verem Savaş Dispanserinde eğitim alacaktır. Ayrıca uygunluk durumuna göre İl Sağlık Müdürlüğü, KETEM, KOSKİ, Tıbbi Atık Bertaraf Ünitesi ve İş yeri ziyaretleri planlanabilmektedir.
Stajın son gününde Anabilim Dalı tarafından intörn hekimlere staj süresince elde ettikleri bilgileri ölçmek üzere test şeklinde staj sonu değerlendirme sınavı yapılmaktadır. |
HALK SAĞLIĞI ÇALIŞMA ALANLARI |
Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı’na ait 45 kişilik bir eğitim sınıfı bulunmaktadır.
Saha eğitimi için geçmiş dönemde eğitim araştırma bölgesi protokolü imzalanmış olan Meram İlçe Sağlık Müdürlüğü ile birlikte çalışılmaktadır.
Meram İlçe sağlık Müdürlüğü’nün Çevre Sağlığı Birimi, Bulaşıcı Hastalıklar Birimi, Çocuk Ergen Kadın Üreme Sağlığı Birimi, Neonatal Tarama Programı Birimi, Aile Hekimliği Birimi, İnsan Kaynakları Birimi, Disiplin Birimi, Ruh Sağlığı Birimi, Verem Savaş Dispanserinde birimlerinde intörn hekimler program dâhilinde eğitim almaktadır.
Staj süresince uygunluk durumuna göre İl Sağlık Müdürlüğü, KETEM, KOSKİ, Tıbbi Atık Bertaraf Ünitesi, İş yeri ziyaretleri planlanabilmektedir.
|
ÖN HEKİMLERİN UYMASI GEREK KURALLAR, GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI |
Halk Sağlığı stajında nöbet uygulaması bulunmamaktadır.
Seminerler ve proje grup çalışmaları saat 09.00-12.00 arasında Morfoloji binası 1. kat Halk Sağlığı seminer salonunda yapılacaktır.
Diğer günlerde, görevlendirilen İlçe Sağlık Müdürlüğü vb. eğitim yerlerinde BEYAZ ÖNLÜK giymiş olarak bulunulacaktır (Bkz. Yerinde Eğitim Programı).
Seminer sunumları sunumları, 2 oturum halinde yapılabilecektir. Oturumlar arasında en fazla 30 dakika olmak üzere ara verilecektir.
Sunum saatinde seminer salonunda hazır bulunmak esastır. Her oturumda imza attırılmak suretiyle yoklama alınacaktır.
Seminer başlama saatinden itibaren geç gelenler seminer salonuna alınacaklardır. İlk 15 dakika içinde geç gelenlere herhangi bir işlem uygulanmayacak, sonra gelenler “GELMEDİ” olarak değerlendirilecektir.
Seminer salonunda sunum araştırma görevlileri tarafından yapılacaktır.
Seminer salonuna su dışında her türlü yiyecek ve içecek getirmek ve bunları tüketmek YASAKTIR.
İlçe Sağlık Müdürlüğü vb. eğitim yerlerinde birim sorumlusu tarafından imza attırılmak suretiyle yoklama alınacaktır. Ayrıca, Araştırma Görevlileri de zaman zaman bu birimleri dolaşarak yoklama alacaklardır. Bu yoklamada birimde bulunmayan öğrenciler, birimdeki yoklama kağıdına attıkları imza dikkate alınmaksızın “TAM GÜN GELMEDİ” olarak değerlendirileceklerdir.
Yoklama konusundaki her türlü işlem ve değerlendirmede Araştırma Görevlileri YETKİLİDİRLER.
Staj sonu değerlendirmede; devam durumu esas olmak üzere, mesleki bilgi-beceri, intorn karnesi ve staj sonu test sınavı başarısı da dikkate alınacaktır. Sözlü sınav yapılmayacaktır |
EĞİTİMSEL VE AKADEMİK ETKİNLİKLER, BAŞARI DURUMU |
İntörn hekimler;
Anabilim Dalımızın Eğitim Araştırma Bölgesi olan Meram İlçe Sağlık Müdürlüğü birimlerinde staj süresince işleyişi izleyerek eğitim almaktadır.
Pazartesi ve Cuma günleri saat 09.00-12.00 arasında seminerlere, saat 13.30-15.00 arası bilgisayar laboratuvarında uygulamalı istatistik eğitimine katılmaktadır.
Anabilim Dalımız tarafından staj öncesinde saha araştırması için bir konu belirlenmektedir. Stajın ilk gününde intörn hekimlerle, belirlenen konu üzerinde beyin fırtınası yapılarak veri toplama formu oluşturulmaktadır. İntörn hekimlerden, oluşturulan veri toplama formunu belirlenen alanda uygulaması istenmektedir. Her intörn hekimin en az beş veri toplama formunu uygulaması beklenmektedir. Veri toplama sonrasında, stajın son haftasında araştırma görevlisi hekimlerin desteğiyle intörn hekimler tarafından, bilgisayar laboratuvarında veri girişi ve veri analizi yapılmaktadır. İntörn hekimler, tamamlanan araştırma raporunun sunumunu staj sonunda araştırma görevlileri ve öğretim üyelerinin de bulunduğu ortamda dinleyip tartışmaktadır.
Halk Sağlığı Dönem VI intörn karnesinde belirtilen uygulamaları eğitim araştırma bölgesi olan Meram İlçe Sağlık Müdürlüğü’nde yaparak birim sorumlusuna onaylatmaktadır.
Her intorn öğrenci staj sonu değerlendirme sınavına katılmak durumundadır. |
HALK SAĞLIĞI STAJININ ÖĞRENİM HEDEFLERİ
|
1-Sağlık yöneticisi olarak sağlık hizmetlerini yorumlayabilir
2-Birinci basamakta koruyucu sağlık hizmetlerini uygulayabilir
3-Sahada aile planlaması danışmanlığı verebilir
4-Genişletilmiş bağışıklama programını uygulayabilir
5-İş sağlığı temel bilgilerini açıklayabilir
6-Sağlık Bilgi Sistemleri ile ilgili temel bilgileri anlatabilir
7-Aile hekimliği sistemini anlatabilir
8-Bebek, çocuk ve gebe sağlığına yönelik birinci basamak hizmetlerini planlayabilir
9-Birinci basamak sağlık hizmeti veren kurumları tanıyabilir
10-Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini açıklayabilir
11-Sahada araştırma konusu belirleyip veri toplama formu oluşturarak çalışma planlayabilir
12-Planladığı çalışmanın istatistik analizlerini gerçekleştirip yorumlayabilir. |
HALK SAĞLIĞI ÖN HEKİMLİK STAJININ ÖĞRENME YÖNTEMLERİ
|
İlçe Sağlık Müdürlüğü Uygulamaları |
|
Intorn Karnesi |
|
Seminer |
|
Saha araştırması ve uygulamalı istatistik eğitimi |
|
Serbest Çalışma |
|
HALK SAĞLIĞI ÖN HEKİMLİK STAJININ ÖLÇME DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
|
Uygulamaya yönelik becerilerin doğrudan gözlenmesi, devam durumu (%50) |
|
Halk Sağlığı intorn karnesi (%30) |
|
Staj Sonu Değerlendirmesi (%20) |
|
YETERLİLİK DEĞERLENDİRİLMESİ
Halk Sağlığı stajı değerlendirmesi, Dekanlık tarafından gönderilen ve Anabilim Dalı öğretim üyeleri tarafında yapılandırılmış intorn karnesi ile yeterlik değerlendirilmesi yapılmaktadır. Halk Sağlığı stajı süresince intorn hekimlerin, öğrenim hedefleri ve yapılması zorunlu uygulamaları asgari sayıda yapması beklenmektedir. Ön hekimler katıldıkları uygulama ve etkinlikleri kayıt altına almak için İlçe Sağlık Müdürlüğü ilgili birim sorumlusuna imzalatmalı ve staj sonunda baş asistana karnelerini onaylatmalıdırlar. Staj devamı yeterlik değerlendirmesinde %50, intorn karnesi %30 katkı sağlamaktadır. Staj son günü yapılan değerlendirme ise %20 katkı sağlamaktadır.
DÖNEM VI HALK SAĞLIĞI INTORN EĞİTİM PROGRAMININ ÖĞRENİM HEDEFLERİ VE NEÜ TIP PROGRAM YETERLİKLERİ
Kazanım/Öğrenme Hedefi |
Program Yeterlikleri |
Düzey* |
1. Sağlık yöneticisi olarak sağlık hizmetlerini yorumlayabilir |
1.1.3
1.1.4
1.1.5
1.1.8
1.1.9
2.2.1
2.2.3
2.3.1
2.3.2 |
5
5
5
5
5
5
5
5
5 |
2. Birinci basamakta koruyucu sağlık hizmetlerini uygulayabilir
|
1.1.1
1.1.3
1.1.4
1.1.6
1.1.9
2.2.1
2.2.2 |
5
5
5
5
5
5
5 |
3. Sahada aile planlaması danışmanlığı verebilir
|
1.1.2
1.1.4
1.1.5
1.1.6
1.1.9
2.1.2
2.5.1 |
5
5
5
5
5
5
5 |
4. Genişletilmiş bağışıklama programını uygulayabilir
|
1.1.1
1.1.3
1.1.4
1.1.6
2.1.1
2.2.1
2.2.2
3.1.3 |
5
5
5
5
5
5
5
5 |
5. İş sağlığı temel bilgilerini açıklayabilir
|
1.1.5
1.1.6
1.1.8
1.1.9
2.1.3
2.2.2 |
5
5
5
5
5
5 |
6. Sağlık Bilgi Sistemleri ile ilgili temel bilgileri anlatabilir
|
1.1.1
1.1.9
3.1.4 |
5
5
5 |
7. Aile hekimliği sistemini anlatabilir
|
2.3.2 |
5 |
8. Bebek, çocuk ve gebe sağlığına yönelik birinci basamak hizmetlerini planlayabilir
|
1.1.1
1.1.3
1.1.6
1.1.9
2.1.1
2.2.2 |
5
5
5
5
5
5 |
9. Birinci basamak sağlık hizmeti veren kurumları tanıyabilir
|
2.3.1
2.3.2
2.4.2 |
5
5
5 |
10. Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini açıklayabilir
|
3.1.1
3.1.2
3.1.3 |
5 |
11. Sahada araştırma konusu belirleyip veri toplama formu oluşturarak çalışma planlayabilir
|
3.1.1
3.1.4 |
5
5 |
12. Planladığı çalışmanın istatistik analizlerini gerçekleştirip yorumlayabilir. |
3.1.1
3.1.2
3.1.3
3.1.4 |
5
5
5
5 |
*Yeterlik kazanım düzeyleri
1. Bilgi, beceri, tutum kazanma
2. Bilgi, beceri, profesyonel tutumlarını yeterliklere dönüştürme
3. Yeterliklere uygun davranışlar sergileme, temel hekimlik uygulamalarını tek başına yapma,
4. Davranışlarında / hekimlik uygulamalarında yetkinlik kazanma (gerçek ortamlarda / karmaşık ve belirsiz durumlarda bağlama uygun esnek davranış)
5. Profesyonelliğe yönelik (mesleki ve insani) değerleri içselleştirme
2022-2023 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI HALK SAĞLIĞI INTORN STAJI PROGRAMI (HAFTALIK) |
|
PAZARTESİ |
SERBEST ÇALIŞMA |
08.00 |
09.30 |
ANABİLİM DALI SEMİNER PROGRAMI |
09:30 |
10:15 |
10:30 |
11:15 |
11:30 |
12:15 |
11:30 |
12:15 |
ÖĞLE ARASI |
UYGULAMALI İSTATİSTİK EĞİTİMİ |
13:30 |
14:15 |
14:30 |
15:15 |
SERBEST ÇALIŞMA |
15:30 |
17:00 |
|
SALI |
SERBEST ÇALIŞMA |
08:00 |
09:30 |
MERAM İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ SAHA EĞİTİM PROGRAMI |
09:30 |
10:15 |
|
10:30 |
11:15 |
|
11:30 |
12:15 |
ÖĞLE ARASI |
MERAM İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ SAHA EĞİTİM PROGRAMI |
13:00 |
13:45 |
14:00 |
14:45 |
SERBEST ÇALIŞMA |
15:00 |
15:45 |
16:00 |
17.00 |
|
ÇARŞAMBA |
SERBEST ÇALIŞMA
MERAM İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ SAHA EĞİTİM PROGRAMI
|
08:00 |
09:30 |
09:30 |
10:15 |
10:30 |
11:15 |
11:30 |
12:15 |
ÖĞLE ARASI |
MERAM İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ SAHA EĞİTİM PROGRAMI |
13:00 |
13:45 |
14:00 |
14:45 |
|
|
|
15:00 |
15:45 |
|
SERBEST ÇALIŞMA |
|
16:00 |
17.00 |
|
PERŞEMBE |
SERBEST ÇALIŞMA
MERAM İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ SAHA EĞİTİM PROGRAMI |
08:00 |
09:30 |
09:30 |
10:15 |
10:30 |
11:15 |
11:30 |
12:15 |
ÖĞLE ARASI |
MERAM İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ SAHA EĞİTİM PROGRAMI
SERBEST ÇALIŞMA |
13:00 |
13:45 |
14:00 |
14:45 |
15:00 |
15:45 |
16:00 |
17.00 |
|
CUMA |
SERBEST ÇALIŞMA
ANABİLİM DALI SEMİNER PROGRAMI |
08:00 |
09:30 |
09:30 |
10:15 |
10:30 |
11:15 |
11:30 |
12:15 |
ÖĞLE ARASI |
UYGULAMALI İSTATİSTİK EĞİTİMİ |
13:30 |
14:15 |
14:30 |
15:15 |
SERBEST ÇALIŞMA |
15:30 |
17:00 |
NEÜ TIP FAKÜLTESİ HALK SAĞLIĞI INTORN STAJI EĞİTİMİNİN 2020 UÇEP BAŞLIKLARI
Temel Hekimlik Uygulamaları
Kayıt tutma, raporlama ve bildirim |
Düzeyler |
Yasal olarak bildirimi zorunlu hastalıkları ve durumları bildirme ve raporlama |
4 |
Laboratuvar testleri ve ilgili diğer işlemler |
|
Su dezenfeksiyonu yapabilme |
4 |
Su numunesi alabilme |
4 |
Girişimsel ve girişimsel olmayan uygulamalar |
|
Gebe ve loğusa izlemi yapabilme |
4 |
Soğuk zincire uygun koruma ve taşıma sağlayabilme |
4 |
Koruyucu hekimlik ve toplum hekimliği uygulamaları |
|
Aile planlaması danışmanlığı yapabilme |
4 |
Bağışıklama danışmanlığı verebilme |
4 |
Bağışıklama hizmetlerini yürütebilme |
4 |
Doğru emzirme yöntemlerini öğretebilme |
4 |
Kontrasepsiyon yöntemlerini doğru uygulayabilme ve kullanıcıları izleyebilme |
4 |
Periyodik sağlık muayenesi(görme, işitme, metabolik hastalıklar,riskli grupların aşılanması, kanser taramaları) |
4 |
Sağlık çalışanlarının sağlığının korunması ile ilişkili önlemleri alabilme |
4 |
Topluma sağlık eğitimi verebilme |
3 |
Toplumda bulaşıcı hastalıklarla mücadele edebilme |
3 |
Toplumda sağlıkla ilgili sorunları epidemiyolojik yöntemler kullanarak saptayabilme ve çözüm yollarını ortaya koyabilme |
3 |
Toplumdaki risk gruplarını belirleyebilme |
3 |
Bilimsel araştırma ilke ve uygulamaları |
|
Bilimsel verileri derleyebilme,tablo ve grafiklerle özetleyebilme |
3 |
Bilimsel verileri uygun yöntemlerle analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme |
2 |
Bir araştırmayı bilimsel ilke ve yöntemleri kullanarak planlayabilme |
2 |
Sağlık düzeyi göstergelerini kullanarak hizmet bölgesinin sağlık düzeyini yorumlayabilme |
3 |
Sağlıklılık |
|
Bağışıklama-çocukluk çağı ve erişkinlerde |
4 |
Bebek Sağlığı İzlemi |
4 |
Hayatın farklı evrelerinde izlem ve periyodik sağlık muayeneleri(gebelik, doğum,lohusalık, yenidoğan, çocukluk, ergenlik, yetişkinlik, yaşlılık) |
4 |
Sağlıklı beslenme |
4 |
Davranışsal, Sosyal ve Beşeri Bilimler Durumlar Listesi
Halk Sağlığı Stajı Temel Hekimlik Uygulamaları |
Ayrımcılık, yanlılık, damgalama
a. Göçmenler
b. İncinebilir gruplar (yaşlı, engelli, hükümlü ve tutuklu vb.)
c. Toplumsal cinsiyet
d. Hastalığı nedeniyle damgalanan bireyler |
Bağımlılık
a. Alkol
b. Tütün
c. Madde
d. Davranışsal bağımlılık (kumar, alışveriş, teknolojik, internet bağımlılığı)
e. Bağımlılığa bağlı ailesel ve toplumsal yük |
Bilimsel araştırma yöntemleri ve etiği
a. Bilimsel paradigma ve paradigma dönüşümü
b. Kanıta dayalı tıp uygulamaları
c. Araştırmacıların toplumsal hesap verebilirliği
d. Nicel ve nitel araştırma yöntemleri
e. Araştırma etiği, ihlalleri ve yasal boyutu |
Çalışma ve sağlık etkileşimi
a. Meslek hastalıkları
b. İş ile ilgili hastalıklar
c. Hastalığın işe etkisi ve hastalık sonrası işe dönüş (rehabilitasyon)
d. İş stresi ve psikososyal riskler, mobbing, tükenmişlik sendromu
e. Duyarlı gruplar (çocuk/göçmen/yaşlı/genç işçiler)
f. İş kazaları
g. İş güvenliği |
Çevre ve sağlık etkileşimi
a. Sağlıklı beslenme ve gıda politikaları
b. Mekan ve sağlık
c. Kentleşme
d. Çevresel hastalıklar
e. Zararlı çevresel etkenlere maruz kalım (hava kirliliği, su kirliliği, kimyasallar, biyosidal ürünler, endokrin bozucu, atıklar vb.)
f. Ekolojik tahribat ve sağlık etkileri
g. Nükleer kazalarla ilgili ortaya çıkan sağlık problemleri
h. Çevre ve ekoloji etiği
i. Nüfus değişiklikleri ve politikaları
j. Sosyal çevre ve sosyal iyilik hali
k. Toplumda bulaşıcı hastalıklar ile mücadele |
Göç
a. Savaş/terör ve göç, mültecilik
b. İç göç
c. Ekonomik nedenlerle göç
d. İklim göçü
e. Sağlık çalışanlarının göçü |
İnsan hakları ve sağlık
a. Sağlık hakkı ihlalleri
b. Hasta hakları ve sorumlulukları
c. Hekim hakları ve sorumlulukları
d. Toplumsal yaşamda hak ihlallerinin yarattığı psikososyal yük |
İşsizlik ve yoksulluk
a. Toplumsal/küresel eşitsizlik ve sağlık göstergeleri
b. Çocuk işçiliği
c. Bireyin psiko-sosyal iyilik hali
d. Toplum ve aile sağlığı |
Kronik/ Bulaşıcı olmayan hastalıklar
a. Risk faktörlerinin izlenmesi ve önlenmesi
b. Yönetimi
c. Multimorbidite
d. Bakım alanın ve verenin yükü
e. Kronik hastalıklarla ilgili göstergeler ve toplumdaki dağılımlarından kaynaklanan eşitsizlikler
f. Kronik ağrı, demans, uyku sorunları ve depresyon gibi semptom ve durumların psiko-sosyal yönleriİstismar (fiziksel, duygusal, cinsel) |
Küresel iklim krizi
a. Salgın hastalıklar
b. İklim göçü ve göçmenler
c. Su ve gıda güvencesi
d. Afetler ve aşırı hava olayları(sel, aşırı yağışlar, sıcak hava dalgaları, kuraklık vb.)
e. İncinebilir gruplar
f. İklim ve enerji politikaları |
Olağandışı durumlar/afetler
a. İnsan eliyle oluşan afetler
b. Doğal afetler
c.Olağandışı durumlar(sivil eylemler,terörizm, çatışma, savaşlar, kitlesel yaralanmalar vb.)
d. Organizasyonel ve etik sorunlar |
Sağlık yönetimi
a. Sağlık sistemleri
b. Sağlık politikaları
c. Sağlık ekonomisi
d. Sağlık örgütlerinin yönetimi
e. Küreselleşme ve sağlık politikaları/yönetimi
f. Sağlık göstergeleri, sürveyans, sağlıkta nitelik/kalite, sağlık hizmetlerinde/eğitimde sürekli gelişim
g. Hekim ödeme yöntemleri ve performansa dayalı sistem
h. Kapı tutuculuk ve basamaklı sağlık hizmetlerinin entegrasyonu
i. Toplum yönelimlilik, toplumsal hesap verebilirlik
j. Özelleştirme ve ilgili politikaların sağlığa etkisi
k. Çok paydaşlı sağlık yaklaşımı (tek sağlık, uluslararası sağlık tüzüğü, ulusal ve uluslararası sivil toplum kuruluşları
|
Sağlıklılık durumları
a. Beslenme
b. Fiziksel, zihinsel aktivite ve egzersiz
c. Sedanter yaşam
d. Sosyal yaşama katılım
e. Sağlığı geliştiren kamu politikaları
f. Sağlık göstergelerinin belirlenmesi ve kullanımı
g. Okul sağlığı
h. Anne ve çocuk sağlığı
i. Sağlık okur-yazarlığı
j. Sağlığın geliştirilmesi
k. Ağız-diş sağlığı
l. Bağışıklama
m. Seyahat sağlığı
n. Sağlıklı yaşamın ticarileştirilmesi
o. Toplumun sağlık sorunlarını ve sağlık hizmeti gereksinimi belirleme
p. Sağlık taramaları |
Sağlıkta eşitsizlik
a. Sağlık hizmetine erişimde eşitsizlik
b. Sağlık/Sağlıksızlık durumlarının toplumdaki dağılımlarından kaynaklanan eşitsizlik |
Temel Hekimlik Uygulamaları Öğrenme Düzeyi
Öğrenme Düzeyi |
Açıklama |
1 |
Uygulamanın nasıl yapıldığını bilir ve sonuçlarını hasta ve/veya yakınlarına açıklar. |
2 |
Acil bir durumda kılavuz/yönergeye uygun biçimde uygulamayı yapar |
3 |
Karmaşık olmayan, sık görülen, durumlarda/olgularda uygulamayı* yapar |
4 |
Karmaşık durumlar/olgular da dahil uygulamayı* yapar |
* Ön değerlendirmeyi/değerlendirmeyi yapar, gerekli planları oluşturur, uygular ve süreç ve sonuçlarıyla ilgili hasta ve yakınlarını/toplumu bilgilendirir |
|
|
|